HEELKUNDE

Behandeling van een anale fistel

Oorzaak en klachten Een fistel bij de anus (peri-anale fistel of fistula ani) is een verbinding tussen de endeldarm en de huid, meestal als een overblijfsel van een ontsteking in een anaal kliertje. Zo’n ontsteking kan zich uitbreiden in de sluitspier van de anus en vervolgens naar de huid. Wanneer de ontsteking door de huid heen breekt,

Behandeling van aambeien

Wat zijn aambeien? In het laatste deel van de darm, de endeldarm vlak boven de anus, zitten zogenaamde ’zwellichamen’. Deze sponsachtige netwerken van bloedvaatjes spelen een rol bij het afsluiten van de anus, zodat er geen vocht kan ontsnappen. De zwellichamen zijn vrij kwetsbaar. Als ze opzwellen en uitzakken, spreken we van aambeien, ook wel hemorrhoiden. Aambeien bevinden

Sinus pilondidalis

Wat is een sinus pilonidalis? Een sinus pilonidalis (ook wel: haarnestcyste of sacrococcygeale cyste) is doorgaans gelegen in de bilspleet. Het is een kleine holte onder de huid, die een verbinding heeft naar buiten. Deze verbinding is te zien als een klein gaatje of een kleine intrekking in de huid. In deze holte bevinden zich meestal

Anale fissuur (kloofje)

Wat is een anale fissuur? Een anale fissuur, ook wel een kloofje genoemd, is een scheurtje in de huid van de anus dat niet spontaan wil genezen. Wat is de oorzaak van een anale fissuur en wat zijn de klachten? Er zijn verschillende oorzaken voor een anale fissuur. Vaak is de oorzaak harde ontlasting of

Ingegroeide nagel

Wat is een ingegroeide nagel? Een ingegroeide nagel, ook wel unguis incarnatus genoemd, ontstaat wanneer de nagel in de huid ingroeid. Deze ingroei kan verschillende oorzaken hebben. Mogelijk ligt het aan het schoeisel (te nauw, te smal) of aan de bouw van de teen zelf (licht gekanteld, waardoor bij het lopen een nagelrand te veel in de