HEELKUNDE

Behandeling van een anale fistel

Oorzaak en klachten

Een fistel bij de anus (peri-anale fistel of fistula ani) is een verbinding tussen de endeldarm en de huid, meestal als een overblijfsel van een ontsteking in een anaal kliertje. Zo’n ontsteking kan zich uitbreiden in de sluitspier van de anus en vervolgens naar de huid. Wanneer de ontsteking door de huid heen breekt, kan er een fistel overblijven. De fistel loopt daardoor bijna altijd door het onderste deel van de sluitspier van de anus. De fistelgang kan een rechtstreeks verloop hebben naar de endeldarm, maar kan ook heel ingewikkeld verlopen (bijvoorbeeld kronkelig, eventueel met vertakkingen, of hogerop door de sluitspier, zie afbeelding). Met de plaats van de uitwendige opening is dus niet altijd de plaats van de inwendige opening te vinden. Uit een fistel bij de anus komt regelmatig vuil of vocht. Ook kan er een abces ontstaan, dat zich via de fistel ontlast. Waarom deze aandoening bij de ene mens wel en bij de ander niet voorkomt, is niet bekend.

Chirurgische behandeling van een anale fistel

Er is geen medicatie voor de behandeling van een anale fistel. Er zijn meerdere chirurgische behandelingen mogelijk. De behandeling is afhankelijk van het verloop van de fistel. Uw arts zal u inlichten over de verschillende behandeltechnieken.

Acute operatie voor een abces

Als een fistel zich presenteert met een abces, dan is het niet vestandig om de fistel direct te herstellen. Meestal wordt dan gekozen om een rubber draadje (seton) door de fistel te plaatsen zodat het gebied goed kan draineren en de ontsteking tot rust komt. De fistel wordt dan in tweede termijn geopereerd, meerdere weken hierna. De operatie wordt onder narcose of met een ruggeprik verricht. Het kan ook voorkomen dat het abces wordt gedraineerd en pas op een later moment aan het licht komt dat er zich een fistel heeft gevormd.

Operatie voor een anale fistel

Meestal kan een fistel operatie in dagbehandeling plaatsvinden. De anesthesist zal met u bespreken of de operatie met behulp van een ruggenprik of onder algehele narcose zal plaatsvinden. De operatie duurt drie kwartier tot een uur.

Bij de operatie stelt de arts het verloop van de fistelgang vast. Bij een oppervlakkig verlopende fistel legt de chirurg de fistelgang helemaal open (fistulotomie).

Wanneer de fistel door het onderste deel van de sluitspier van de anus loopt - en dat is vaak het geval – wordt ook dit deel van de sluitspier opengelegd. Er blijft echter genoeg sluitspierweefsel over om incontinentie te voorkomen.

Bij ingewikkelde fistels die hoger door de sluitspier lopen kan een andere operatie nodig zijn. Veel gebruikte technieken zijn de ‘rectal advancement flap’ en de ‘LIFT procedure’. Beide technieken zijn gebaseerd op de gedachte om de fistel van binnenuit met gezond weefsel af te sluiten en naar buiten toe open te laten zodat de fistel kan genezen. Deze procedures vinden niet plaats in dagbehandeling, u zal een dag of twee in het ziekenhuis opgenomen zijn.

U vindt deze en meer informatie terug in onze informatiebrochure.

Behandeling van een anale fistel

Oorzaak en klachten Een fistel bij de anus (peri-anale fistel of fistula ani) is een verbinding tussen de endeldarm en de huid, meestal als een overblijfsel van een ontsteking in een anaal kliertje. Zo’n ontsteking kan zich uitbreiden in de sluitspier van de anus en vervolgens naar de huid. Wanneer de ontsteking door de huid heen breekt,

Behandeling van aambeien

Wat zijn aambeien? In het laatste deel van de darm, de endeldarm vlak boven de anus, zitten zogenaamde ’zwellichamen’. Deze sponsachtige netwerken van bloedvaatjes spelen een rol bij het afsluiten van de anus, zodat er geen vocht kan ontsnappen. De zwellichamen zijn vrij kwetsbaar. Als ze opzwellen en uitzakken, spreken we van aambeien, ook wel hemorrhoiden. Aambeien bevinden